Udstilling – 400 år med dansk jødisk liv

gratis
Udstilling 400 år med dansk jødisk liv

400 år med dansk-jødisk liv

I november 1622 inviterede Kong Christian den 4. de første jøder til Danmark. Denne invitation startede det, som siden har udviklet sig til 400 års jødisk historie i Danmark. I den anledning har Dansk Jødisk Museum og Det Jødiske Samfund i samarbejde med lokale museer skabt en vandreudstilling, der turnerer rundt til danske byer med lokale jødiske historier.

Udstillingen har flere interaktive elementer, der sætter publikums holdninger og viden på spil med video, quiz og genstande. Den retter også fokus på tolerance og immigration, så udover en 400 års informativ tidslinje tegner udstillingen også en 400 års tolerance kontra intolerance tidslinje, hvor publikum kan aflæse højdepunkter og lavpunkter for tolerancen overfor jøder i Danmark. I fire interview med unge danske jøder sætter udstillingen også spørgsmålet om antisemitisme i dagens Danmark til åben debat.

I tillæg til den faste vandreudstilling har Museerne Helsingør tilføjet lokale fortællinger, der beskriver det jødiske liv, der har været i Helsingør igennem tiden. Derudover fortælles om ‘Syklubbens’ arbejde med at transportere jøder til Sverige i oktober 1943.

Jødisk informationscenter har udviklet undervisningsmateriale til udstillingen, hvor man kan gå i dybden med tre forskellige temaer.

Her finder du introduktionstekst, tidslinjer og en personasamling over danske jøder igennem tiden samt interviews med unge jøder i dag.

Indvandringens historie og betydning i Danmark. Dette inkluderer en introduktion med animationsvideoer samt to øvelser, der skaber rum for refleksion over hvad der er dansk, og hvilken rolle identitet spiller.

Dette materiale inkluderer en baggrundstekst, en dramatiseret lydfortælling fra flugten i oktober ’43 og materiale om antisemitisme i dag.

23/11/2023 kl.10:00
januar 3 kl.17:00