”Antisemitisme i Danmark i Tysklands skygge 1933-1945”

april 6 kl.13:30 - 15:30

Danmark har ikke noget jødeproblem!

Sådan lød parolen både før og efter den tyske besættelse i 1940.

Men i modsætning til hvad man umiddelbart skulle tro, er dette udsagn ikke er et forsvar for jøder, og det udelukker ikke antisemitisme.

Hvilke former antog antisemitismen da i det danske samfund? Og hvordan gik det til, at antisemitisme blev udgrænset som et udansk fænomen, som ikke hørte hjemme i dansk kultur og politik? Og er antisemitisme et overstået kapitel?

Sofie Lene Bak er lektor i moderne historie ved Saxo-instituttet på Københavns Universitet. Hun er forfatter til en række bøger om Holocaust og antisemitismens og racismens historie, og har senest udgivet undervisningsbogen ”Nazisme og Holocaust” (2023).”

Kom og hør dette spændende foredrag, som er lavet i samarbejde med Helsingørs Historiske Forening og  Museerne Helsingør på Kulturværftet i Helsingør. Medlemmer af Helsingørs Historiske Forening deltager gratis.

Alle andre kan købe billetter til  50 kr. her.

april 6
Begivenhed Kategori: