Foredrag – Kartoffeltyskerne. Hvem, hvad og hvornår?

september 28 kl.13:30 - 15:30

Det siges om kartoffeltyskerne

Foredrag –   Kartoffeltyskerne. Hvem, hvad og hvornår?

Af Aksel Kramer formand for Kartoffeltysker Foreningen

I 1759 inviterede kongen tyskere til Danmark med det formål, at de skulle opdyrke heden i Jylland.

Disse folk havde nogle mærkelige knoldeformede spiselige ting med, de ville dyrke heden med.

Dette foredrag handler om baggrunden for disse folk, der senere blev kaldt for Kartoffeltyskerne.

Der er mange myter og realiteter om tilnavnet kartoffeltyskerne.

Hvem var de? Hvorfor kom de? Hvor kom de fra? Hvor kom de til? Hvorfor rejste nogle igen?

Aksel Kramer fortæller om myter og realiteter om deres liv før de kom til Danmark og da de ankom til Danmark. Hvordan deres liv var i Danmark og hvorfor nogen forlod Danmark igen. Deriblandt om

deres forbindelser til Schweiz og Savoien.

Almindelig pris: 50 kr.

Pris for medlemmer af Helsingørs Historiske Forening: gratis (husk at vise medlemskortet)

Køb din billet her

Link til foreningens hjemmeside: http://kartoffeltysker.dk/

I samarbejde med Helsingørs Historiske Forening arrangerer Museum Helsingør en foredragsrække hvert efterår og hvert forår den sidste lørdag i måneden til en utrolig fordelagtig pris.

Tak for samarbejdet til Helsingørs Historiske Forening.

september 28
,