Foredrag: Da Skibsværfterne lukkede

04/03/2023 kl.14:00 - 15:30

Thomas Roslyng

Foredragsholder: Thomas Roslyng Jensen

I perioden fra 1980 og frem til 2012 lukkede stort set samtlige danske nybygningsværfter. Årsagen var dels faldende efterspørgsel på tonnage og dels øget global konkurrence fra værfter i Østasien. Men værftslukningerne var ikke kun en afslutning på en epoke i dansk erhvervshistorie. De markerede også begyndelsen til noget nyt. Fra de lukkede værfter opstod nye virksomheder, der benyttede produktionsanlæg og værftsarbejdernes kompetencer på nye måder. I dag er flere af disse selskaber globale markedsledere indenfor udvikling af skibsmotorer, marinekedler, inertgas systemer, dieselkraftværker og it-systemer til værfter og rederier.

I foredraget fortæller erhvervshistoriker og ph.d. Thomas Roslyng Olesen fra Copenhagen Business School om lukningerne af Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, B&W, Nakskov Skibsværft, Aalborg Værft og Danyard i Frederikshavn samt om de nye virksomheder, der opstod i forbindelse med værftslukningerne.

Foredraget arrangeres af Helsingør Museumsforening og er gratis fra deres medlemmer.

Pris for andre: 50 kr.

Køb billet