Bentværft

Afsløring af Georg Poulsens Plads og Thomas Nielsens Passage

Torsdag d. 22. november blev Georg Poulsens Plads og Thomas Nielsens Passage afsløret. Vi gengiver her Georg Poulsens søn Peter Poulsen tale ved afsløringen.

Peter Poulsen afsloring MBA fotoTale ved afsløringen af Georg Poulsens Plads

Min far – Georg Viggo Poulsen - blev født den 27. oktober 1929 ved hjemmefødsel i Klostergade 4 – en dag med 7-8 graders varme og frisk luft efter natteregn.

Familien flyttede i 1933 til Gråbrødrestræde 7 – den ejendom blev ejet af malermester Victor Walhegn som var formand og medstifter af Naverhulen i Helsingør og skrev sangen Åh, disse minder som min far har sunget masser af gangen

Min far begyndte i skolen som 6-årig i 1935 og kom ud af skolen som 13-årig i 1942 og kom i lære som 14-årig og blev udlært på Helsingør Værft i 1949.

Han var meget glad for sin læretid. Havde gode læresvende.

Historien om værktøjskassen – en af de første læresvende hed Alfred ”Møn” Jensen. Arbejdede som maskinarbejder om bord. Havde en stor og rodet værktøjskasse, hvor man aldrig kunne finde noget. Georg hældte det hele ud på gulvet. Malede kasse og lagde alt i orden. Det glemte Alfred ham aldrig for.

Dygtig – ja. Bestod med ”Særdeles vel udført”

Svendestykket var en aftrækker til en brændstofsventil til en stor dieselmotor.

Svendestykket står i dag på Værftsmuseet.

Militærtjeneste – kom på militærlandsholdet.

Ville have været politimand, men anmærkninger fra militærtiden hindrede det.

Efter militæret vendte han tilbage til værftet.

Meget begivenhedsrig tid for min far.

Samtidig tog hans faglige karriere fart.

Ledelsen på værftet tilbød ham at blive formand. Han prøvede det 4-5 måneder, men brød sig ikke om den hierarkiske afstand til kollegerne – følte sig som kontrollant. Blev almindelig maskinarbejder igen.

Havde faktisk ikke været fagligt interesseret. Vidste i lang tid ikke, hvem der var forbundsformand i Dansk Metal – det var legendariske Hans Rasmussen.

Min far blev først faglig aktiv i 1956 – efter en lovlig strejke blev standset af den socialdemokratiske regering.

Oprettede den faglige klub (apolitisk) med kammerater fra værftet.

Blev valgt til bestyrelsen for klub 3 i 1957 – det var samme år jeg blev født.

Stillede op mod tillidsmanden fra klub 3 i 1958 – det krævede 6 valgrunder før min far vandt og blev tillidsmand for klub 3 - også kaldet maskinarbejdere ombord.

2 år senere blev han valgt som fællestillidsmand – i 1960 – der var jeg 3 år gammel.

Sjove historier fra den tid – fx Troels Kløvedal og bumsecreme.

Troels Kløvedal var lærling på værftet, og Georg så, at han havde problemer med sin hud, så han anbefalede ham at få en bumsecreme. Venskabet bar ved.

Lidt om de skæve eksistenser fra værftet den gang – Poul Christensen også kaldet Kringeling – historierne om harpunen og spegesild på et skib på værftet og en kasse øl på skulderen på dækket på DSB færgen – Smede-Karl som kunne drikke en hel kasse øl på en dag og dengang var der 50 i en kasse – her flyttede min mor og far ud på Tordenskjoldsvej hvor de lejede en lejlighed hos smede-Karl

Historien med Arne ”Jøde” på værftet – han sagde ikke godmorgen – men når der er du din idiot.

Historien om da Helle blev født og Arne Jøde sagde at det var da dejligt at Georg fik en datter, så var der en pige til en af hans tre drenge – mange år senere blev Helle gift med Jan, Arne Jødes yngste søn.

Jan døde dog kun 32 år gammel.

Min far var formand for Metal Helsingør i 9 år – 1963 - 1974

I 1974 blev han faglig sekretær i forbundet med ansvar for skibsværfterne. Efter et år blev han leder af forbundets forhandlingsafdeling.

I 1978 blev han valgt til forbundsformand for Dansk Metal, da den forhenværende formand Paulus Andersen trak sig pga. sygdom. Min far var forbundsformand indtil 1991 og hans sidste overenskomstforhandling var netop i 1991 hvor man aftalte Industriens Pensionsordning som var banebrydende for arbejdsmarkedets pensionsordningerne i Danmark.
Med cirka 400.000 medlemmer og godt 8.000 virksomheder, der indbetaler til pensionsordningen, er Industriens Pension i dag et af Danmarks største pensionsselskaber.

Min far havde mange bestyrelseshverv bl.a. i broselskaberne i A/S Storebæltsforbindelsen og A/S Øresund, ISS, Asea Brown Boveri og Aarhus Flydedok A/S. Han var engageret i AIDS-Fondets arbejde og medlem af præsidiet. Han blevet tildelt Erhvervslivets debatpris i 1987 og Den Berlingske Fonds hæderspris i 1997.

Min far foretog også en politisk rejse.

I 1951 meldte han sig i DKP inspireret af en af tillidsmændene på værftet.

Efter nogle få år blev han smidt ud af DKP, fordi han ikke betalte sit kontingent.

Så blev han SF’er, og da han kom ind i Dansk Metals hovedkontor i 1973 meldte han sig i Socialdemokratiet.

Han var i øvrigt den første SF’er, der er blev ansat i forbundet.

Min far var inkarneret Helsingoraner.

Byen betød meget for ham.

Han sad faktisk i Helsingør byråd i 4 år for SF.
Min far var ikke så grebet af det med selv at sidde i byrådet hvor han sad for SF i perioden 1966-1970.

Men det betød meget for ham, da jeg blev valgt ind i 2013.

Han var selv på gaden for at hjælpe mig i min valgkamp.

Værftet var selvfølgelig noget af det, der betød aller mest for min far – og alle vennerne derfra, som han bevarede et nært venskab til hele livet igennem.

Han var meget trist da værftet lukkede - Efter en længere nedgangsperiode i 1970'erne noterede værftet i 1980 et underskud på 23 millioner kr. og året efter et underskud på 132 millioner kr.

I 1982 kunne bestyrelsesformand i Lauritzen-koncernen, Aksel Drejet på selskabets generalforsamling meddele, at nybygningsafdelingen på værftet skulle lukke efter et tab uden sidestykke i dansk værftshistorie.

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S lukkede i 1983 med en negativ egenkapital på 135 millioner kroner. Reparationsafdelingen blev videreført i Frederikshavn under navnet HV-Turbo.

Min far var selv langt oppe i årene en meget dygtig fundraiser til projekter i Helsingør kommune:

-        Folkeferies ferieby – renovering 25 mio. skaffede han i gennem diverse fonde

-        Bronzefigurerne ved Værftsmuseet – 1,2 mio. i gennem fonde

-        Hammermøllen

-        Skibsklarerergården

-        Værftsmuseet

Min far fik Helsingørmedaljen i 2010 overrakt af daværende Borgmester Per Tærsbøl – Helsingørmedaljen bliver givet som en særlig anerkendelse til personer, der for byen har øvet en fremragende gerning eller som ved deres arbejde eller indsats har medvirket til at give Helsingør By anseelse eller fremgang.

Sidste gang min far stod her på Værftsområdet var Grundlovsdag den 5. juni 2014 da man indviede bronzefigurerne som står ude foran Værftet – han døde den 23. juli 2014 hvor han faldt om på Bakken med hjertestop.

Der er to citater jeg gerne vil fremføre om min far:
Per Arnoldi skrev til mig efter min fars død: Georg var den statsminister Danmark aldrig fik og Mogens Lykketoft skrev til mig: ’Georg var en urkraft. Han var Leder med stort L.
Men han kunne lytte og var hele vejen igennem med på nye tanker. Han var godt selskab.
Altid godt humør og spændende betragtninger, når han var på. Der er få, der står så stærkt i erindringen som ham.’
Det var meget hårdt at miste min far som også var min aller bedste ven, sparringspartner og en slags spindoktor – men han vil altid være med mig i mine tanker.

På vegne af min mor, søster og jeg vil jeg sige tak til byrådet og tak til Helsingør kommune for beslutningen om at opkalde denne plads her på det gamle værft efter min far.

Han ville have været mega stolt hvis han i dag havde stået her og oplevet at denne plads nu bliver opkaldt efter ham – og jeg erklære hermed pladsen for navngivet - GEORG POULSENS PLADS.

Peter P. / 19. november 2018 

 

Ny bog om skibsværftets etablering og første tiår 

Peder Olsen

Værftet og værftets historie spiller stadig en stor rolle i mange helsingoraneres bevidsthed. Et nyt synligt bevis herpå er en ny bog, der netop er kommet på gaden. Den er skrevet af Peder Olsen, der var frivillig på Værftsmuseet i en lang årrække. Han nåede at færdiggøre bogen før sin død sidste år, og nu er den i handelen – til glæde for mange, der vil dykke nærmere ned i værftshistorien.

”Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri A/S Bestyrelse og forretning 1882 – 1920” er den noget tørre titel, der indikerer, at der er tale om et historisk meget gennemarbejdet kildemateriale, men ikke desto mindre en meget læseværdig bog.

Bogen sælges på Værftsmuseet og på Helsingør Bymuseum. Prisen er 200 kroner.